Stanje ketoze in njeni stranski učinki

by

Prispevek je del serije člankov razkrivanja mitov low-carb diet. Za celoten kontekst in več mitov, sledi povezavi.

V tem članku je razloženo stanje ketoze, ki je glavni mehanizem za popularno Atkinsonovo in ketonsko low-carb dieto. Opisani so tudi pogosti stranski učinki in ugotovitev povezave low-carb diet s povišanim tveganjem za smrt.

Kaj je ketoza?

sušaKetoza je metabolno stanje v telesu, kjer celice ob pomanjkanju glukoze preklopijo na alternativni vir goriva – ketone.

Naši predniki so se pogosto srečali s slabimi letinami, sušami in dolgimi zimami, ki so jih daljša obdobja pustili brez hrane. Takrat se je njihovo telo za preživetje zanašalo na zaloge energije skladiščene v mišicah in maščobnih tkivih.

V normalnem stanju metabolizma je primarno gorivo celic našega telesa glukoza (vir). Ta najbolj osnovni ogljikov hidrat naredijo rastline v procesu fotosinteze iz ogljikovega dioksida in vode ob pomoči energije iz sonca.
Skladiščeno energijo v glukozi lahko naše celice izkoristijo za lastne potrebe v obratnem procesu oksidacije: s pomočjo kisika (iz vdihanega zraka), glukozo spremenijo nazaj v ogljikov dioksid (ki ga izdihamo) in vodo.

Glukoza je tako osnovna valuta energije v telesu, katero telo stalno vzdržuje znotraj mej, ki so nujno potrebne za življenje. Glukozi v krvi pravimo tudi krvni sladkor in jo nadzirata hormona inzulin in glukagon.

Prehrana naših prednikov je bila pretežno rastlinska, kjer ogljikovi hidrati sestavljajo večino kalorij. V trenutku pomanjkanja hrane tako naš organizem ni več pridobival ogljikovih hidratov (in s tem glukoze) v telo.

Ob padcu krvnega sladkorja začnejo jetra sproščati glukozo v kri iz lastnih glikogenskih zalog. Glikogen je ogljikov hidrat sestavljen iz razvejanih verig molekul glukoze. Ta deluje kot neka “baterija” glukoze, ki se napolne po obroku in drži vsaj do naslednjega obroka oziroma za približno 24 ur.
Glikogen je sicer prisoten tudi v mišicah, vendar te glukoze ne sproščajo v krvni obtok, ampak jo porabijo za lastne potrebe v času fizične aktivnosti. Brez tega bi se mišica hitreje utrudila in porabila veliko glukoze, ki bi bila sicer namenjena drugim pomembnim celicam v našem telesu (npr. možganom).

Če po porabi glikogenskih zalog skozi hrano še vedno ne vnesemo ogljikovih hidratov, morajo celice preklopiti na alternativni vir goriva – ketonska telesa.
Tem pogovorno pravimo tudi ketoni in jih prav tako proizvajajo jetra. Naredijo jih v procesu ketogeneze iz maščob in v neki meri tudi beljakovin (oziroma njihovih sestavnih delov). Takrat telo vstopi v stanje ketoze, kjer je večina celic primorana preklopiti na to alternativno gorivo.

Redke izjeme so rdeče krvničke in v neki meri tudi možgani, saj ti za svoje delovanje še vedno potrebujejo vsaj 30% glukoze.
Zato jetra poleg ketonov iz maščob in beljakovin ustvarjajo tudi glukozo v procesu imenovanem glukoneogeneza. Ta proces je sicer zelo energijsko potraten in neučinkovit, vendar nujno potreben za vzdrževanje krvnega sladkorja medtem, ko ostale celice preklopijo na ketone.

Stanje ketoze nam tako omogoča preživetje v času pomanjkanja hrane in pride prav tudi v primeru stradanja zaradi bolezni (npr. dolgotrajne infekcije prebavil, driske, ipd.).

Kot tako je namenjeno predvsem kot zadnje orodje preživetja, saj so previsoke vrednosti ketonov in prenizke vrednosti glukoze lahko zelo nevarne za naše telo.

Ketoni so namreč kisline, ki lahko vodijo v metabolno acidozo (zakisanje telesa). S problemi ketoze se srečujejo tudi hujši alkoholiki in tisti z nezdravljenim diabetesom, pri katerih lahko zasledimo vonj po odstranjevalcu laka za nohte – acetonu. Ta kislina je namreč eden od ketonov, ki nastajajo v procesu ketogeneze.

Stranski učinki ketonske diete

O ketonski dieti je v medicinski stroki znanega veliko, saj se je še pred njeno uporabo v krogu popularnih diet, uporabljala za zniževanje epileptičnih napadov pri otrocih.

Predviden mehanizem delovanja pri zniževanju frekvence in intenzitete epileptičnih napadov je posledica pomanjkanja primarnega goriva možganov (glukoze) in preklop živčnih celic na alternativno gorivo – ketonska telesa.

Kljub njeni učinkovitosti pri otroški epilepsiji, pa se ketonska dieta uporabi šele takrat, ko ostala zdravljenja niso uspešna. Razlog za to je slaba toleranca in veliko število različnih komplikacij, ki so z njo povezane:

The ketogenic diet (KD) is accepted as a potent antiepileptic treatment for intractable childhood epilepsy but is still used only in limited patients because of concerns for its poor tolerability and a significant number of different complications associated with it.

Kljub strogem zdravniškem nadzoru in izvedbo diete se otroci na teh dietah srečavajo s sledečimi stranskimi učinki:

  • dehidracija, prebavne motnje (slabost, bruhanje, driska, zaprtje) in vnetje črevesja,
  • aterosklerozni maščobni profil (povišan LDL-holesterol in trigliceridi),
  • ledvični kamni, vnetja ledvic, jeter in slinavke,
  • zakisanje telesa (metabolna acidoza),
  • slabša koncentracija in razpoloženje,
  • pomanjkanje mineralov,
  • motnje in vnetja srčne mišice,
  • menstrualne nepravilnosti,
  • sepsa,
  • upočasnjena rast,
  • težave s kostmi in
  • smrt.

Citat

The most common early‐onset complication was dehydration, especially in patients who started the KD with initial fasting. Gastrointestinal (GI) disturbances, such as nausea/vomiting, diarrhea, and constipation, also were frequently noted, sometimes associated with gastritis and fat intolerance. Other early‐onset complications, in order of frequency, were hypertriglyceridemia, transient hyperuricemia, hypercholesterolemia, various infectious diseases, symptomatic hypoglycemia, hypoproteinemia, hypomagnesemia, repetitive hyponatremia, low concentrations of high‐density lipoprotein, lipoid pneumonia due to aspiration, hepatitis, acute pancreatitis, and persistent metabolic acidosis. Late‐onset complications also included osteopenia, renal stones, cardiomyopathy, secondary hypocarnitinemia, and iron‐deficiency anemia. Most early‐ and late‐onset complications were transient and successfully managed by careful follow‐up and conservative strategies. However, 22 (17.1%) patients ceased the KD because of various kinds of serious complications, and four (3.1%) patients died during the KD, two of sepsis, one of cardiomyopathy, and one of lipoid pneumonia.

“Ketonska gripa”

Zgornji stranski učinki seveda niso omejeni samo na otroke, pač pa tudi na odrasle. Ti so tako pogosti, da se je za njih prijel izraz “ketonska gripa” (ang. “keto flu”). Tako boste od posameznikov v ketozi pogosto slišali o zaprtju, glavobolih, slabemu zadahu, počutju, diareji ter utrujenosti in slabotnosti.

Navsezadnje so low-carb diete povezane z depresijo:

Consumption of diets low in carbohydrate tends to precipitate depression, since the production of brain chemicals serotonin and tryptophan that promote the feeling of well being, is triggered by carbohydrate rich foods.

Poleg tega je ketonska dieta povezana z zmanjšano telesno zmogljivostjo pri intenzivnem aerobnem naporu:

Short-term low-carbohydrate, ketogenic diets reduce exercise performance in activities that are heavily dependent on anaerobic energy systems. These findings have clear performance implications for athletes, especially for high-intensity, short duration activities and sports.

Low-carb diete vodijo v večje tveganje za smrt

Številne komplikacije ketonske in ostalih low-carb diet so posledica povišanega vnosa živalske hrane. Ta poleg dviga z aterosklerozo povezanih maščob v krvi, povzroči metabolno acidozo, ki poškoduje ledvica, povzroča ledvične kamne in vleče kalcij iz kosti. Izpostavljenost škodljivim bakterijam iz živalske hrane, pomanjkanje vlaknin in pretirano mastna hrana povzroča številne težave od vnetja prebavnih organov (želodec, jetra, slinavka, črevesje), kroničnega sistemskega vnetja, oslabljenega imunskega sistema in celo sepse. Pomanjkanje z antioksidanti bogate zelenjave in sadja vodi v oksidacijski stres, ki je skupni imenovalec praktično vseh kroničnih bolezni, ki jih poznamo danes.

Zato telo dokazov o low-carb dietah kaže na bistveno večje tveganje za smrt na dolgi rok:

In fact, low-carbohydrate diets tend to result in reduced intake of fiber and fruits, and increased intake of protein from animal sources, cholesterol and saturated fat, all of which are risk factors for mortality and CVD [cardiovascular disease]. […] Our systematic review and meta-analyses of worldwide reports suggested that low-carbohydrate diets were associated with a significantly higher risk of all-cause mortality in the long run. They also suggested that low-carbohydrate diets might not be protective or harmful in terms of CVD mortality and incidence. These findings support the hypothesis that the short-term benefits of low-carbohydrate diets for weight loss are potentially irrelevant.

Share This